Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

A Gere Kopár kapcsán beszélgettünk: A Gere Titok

A Gere Kopár kapcsán beszélgettünk: A Gere Titok

A Gere Borok Titka – Beszélgetés Gere Attilával az elmúlt évtizedekről

Nem hiszem, hogy sokan vitatkoznak velem, ha azt mondom, a Gere név az ország egyik legsikeresebb bor brandje. Olyan, amelyhez bátran fordulhatunk, ha biztosra akarunk menni, akár éttermi rendelésnél, ajándéknál, vagy otthoni vacsoránál. A Gere nevet mára a borkedvelők nagytöbbsége a minőséggel azonosítja és ez a brand igazi lényege. Az elmúlt 30 évben Magyarországon egyre többen készítenek jó bort, de igazi brandet kevesen tudtak építeni. Mi a Gere titok? Mit csináltak másként Geré-ék, hogy ma a Gere Kopár vagy a Gere Solus minden magára valamit adó pincében vagy borhűtőben megtalálható. Erre kerestük a választ Gere Attilával, akinek cégünk immár 26. éve partnere.

A Gere Borok Titka

Gere Attilát barátságos a dolgokat nem bonyolító, egyenesen beszélő embernek ismerik. Amikor megkérdem tőle, mi a Gere titok ennek megfelelő választ is kapok.

„Különösebbet nem csináltunk."

Szerencsére, egy kis unszolásra aztán kifejti részletesebben. Az egyik fontos különbség másoktól, hogy mindig jóval a piac előtt jártak. Már 1987-ben elkezdtek palackozni, még a rendszerváltás előtt.

Az volt az elvem, hogy a minőségi bornak üvegben a helye.” – mondja. 

1991-től már csak így hoztak bort forgalomba. Abban az időben a szocializmus utolsó éveiben, ahhoz, hogy a bort el lehessen adni nagyon sokat kellett menni.

Furcsa képződmény volt a maszek palackozott bor abban az időben. Csak éttermeknek lehetett eladni és ahhoz oda kellett menni.”  - ezért aztán nyakába vette az országot és járta a potenciális éttermeket.

„Hinni kellett benne és én hittem is és ezért mentem mint a mérgezett egér.” – teszi hozzá.

„Láttuk, hogy egyre több lett a vevő és egyre kevesebb lett a bor a piachoz mérten. Ezért elkezdtünk a jövőben gondolkodni, saját területeket szerettünk volna.”

Mára szép lett a Gere Birtok, 75 hektáros terület épült ki ebből a törekvésből.  

A Gere Borok és a Villányi Borvidék 

A sikerhez aztán kellett Villányi borvidék is, ahol nagyszerű borokat lehet készíteni.

„Én a mészköves talajban hiszek.” – fejti ki.

„Az ilyen talajon lehet a villányi borhoz hasonló nagy, élvezhető, sokáig eltartható borokat készíteni.”  - Villány pedig bővelkedik az ilyen területekben.

Gere Attila azt is jól tudta, hogy itt lehet legalább olyan borokat készíteni, mint a legismertebb külföldi területeken. Mégis le voltunk maradva tőlük, ezért aztán szenvedéllyel kereste az ő titkaikat.

Gere Borok - Külföldi tapasztalatok 

„Rendszeresen mikrobuszba ültünk Bokszival, és Tiffánnal és látogattuk a külföldi borászatokat. Figyeltük mit csinálnak és próbáltuk tanulni tőlük.”

Elsősorban az  olaszok és franciák lettek megcélozva. Azt kutatták miért jobbak, hogyan dolgoznak fel szőlőt, milyen technológiát használnak és milyen ízlésvilágot hoznak létre. Az utazások alatt Gere Attilának nyilvánvalóvá vált, hogy Bordeaux az etalon és ennek még később lesz jelentősége.  

Gere Borok - Hazai tapasztalatok a kezdetektől

A siker másik fontos elemének tartja, hogy a 90-es évek elején egy szűz piacon dolgoztak.

„Nem volt ellenfél, mert nem voltak palackozott borok. Talán mi kezdtük el Magyarországon.”- mondja.

„Így a piac először ismert meg bennünket. Aztán ragaszkodott hozzánk. Ez olyan előny volt, amit megtartottunk. Mi már 5 éve palackoztunk, amikor mások még csak gondolkodtak ezen. A kitartás és a tartás nagyon fontos ebben a szakmában is. Ha megszereztünk egy előnyt, azt kitartóan védeni kell és tartás kell, hogy az ember képes legyen egyenrangú kapcsolatot kialakítani a kereskedőkkel.” – világít rá a borászatokat gyakran aggasztó területre.

A kereskedők valóban sokszor előnyt élveznek a tárgyalásokon, de Gere Attila a kezdetektől fogva arra törekedett, hogy ne ők, határozzák meg a pincészet céljait, árait és termékeit.

„Ne rángassanak bennünket, hanem értékeljék, amit mi csinálunk. Vagyok annyira kemény, hogy bármi áron nem adjam oda amiért megdolgoztam. Akkor inkább nem csinálom. Ráadásul hiszek benne, hogy a saját ízlést kell követni, önmagadat adni és nem a trendeket kell követni.”  - (Zárójelben hozzáteszem, hogy akkor talán a Gere titoknak az is része, hogy az ő ízlésüket jobban szeretik a fogyasztók.)

Ebben véleménye szerint közrejátszott középiskolás osztályfőnöke, aki nagy hatással volt rá. Vas Zozó bácsi Szegeden egyszer azt mondta nekik:

„Kedves gyerekek, jól jegyezzétek meg, az üzlet akkor üzlet, hosszú távon, ha mindkét fél úgy áll fel, ha jól járt vele.” Ezt az elvet tartja azóta is. „Egymásra vagyunk utalva.

"A borban csak hosszú távon szabad gondolkodni és ezt csak úgy lehet, ha mindenki jól jár.” 

- Az elv legfőbb bizonyítéka, hogy a Veritas már 26 éve partnere, még 1995-ben kezdődött az együtt14működés.

A Gere Kopár

Ennél a pontnál értünk vissza Bordeaux-ba. A Kopár megszületését, ami 1997-re tehető ez inspirálta. 

"Mindig azt gondoltam, hogy Bordeaux volt az etalon és ha egyszer megadatik a lehetőség, lesz egy jó területem és egy ahhoz egy jó évjárat készítek egy nagy Bordeaux-i házasítást én is.”

Ez 1997-ben következett be, ami kiváló év volt, amit én is tanúsíthatok, mert a pincémben lévő 1997-es Gerék még kiváló állapotban vannak 24 év után is.

„Jó év kellett, mert akkor még 10-12 fürt terheléssel dolgoztunk, amit aztán gyorsan 6-7-re vittünk le, hogy garantálni lehessen a maximális minőséget.”

Már az első évben egy kereskedő javaslatára előjegyzést tartottak, amiről Attila még igazából nem is hallott. Minden jól sikerült és azóta a Gere Kopár lett a pincészet vezérbora, ahogy ő maga nevezi. A Gere Kopárral aztán minden lehetséges versenyt megnyertek, még egy svéd borszépségversenyt is. A legfőbb alapelv, azóta, ahogy az egyik ma már 25 éve nála dolgozó kollégája mondta a kezdetekben, hogy 

A Gere Kopárnak mindig jónak kell lennie.

Nincs mismásolás, nincs a „jó lesz így is” mentalitás, ami Gere Attila szerint az emberben óhatatlanul meglévő alapvető hajlandóság.

„Mindenek előtt, szigorúnak kell lenni magadhoz, ha relatíve nagy mennyiségben és nagy minőségben akarsz egy bort elkészíteni és a Kopár ilyen” – fejti ki az alapelvet.

A siker titka pedig, amit a világban megtanultak, ez. Nagy minőséget kell készíteni a lehető legnagyobb mennyiségben. Nem véletlen, hogy a Gere csúcsborokban nincsenek változások. A Gere Kopár és a Gere Solus már immár 24 illetve 21 éve van a piacon változatlanul. Ez Attila szerint csak egy családi közös élmény, amit minden évben a 200 hordó közül kiválasztott 15-ből állítanak közösen össze.

A Gere Attila Pincészet titkai - A Gere Család 

A sikernek mindig van személyes aspektusa is – próbálom ebben az irányba terelni a beszélgetést. Attila egyetért.

„A jellem is számít a borászatban, úgy érzem, kemény és határozott vagyok. Ennek megfelelő elvárásokat támasztok az ott dolgozókkal szemben maximalista vagyok. Nekik elvileg mindegy lenne, hogy tökéletesen sikerülnek-e borok, de nem így van, sokan vannak, akik sajátjuknak érzik. Ez pedig szintén a siker titka.”  

Megtudjuk, hogy többen vannak, akik már a 90-es évek eleje óta ott dolgoznak, közel 30 éve és nagyon keresik a fiatal tehetségeket is. Belőlük is jó néhányat találunk már náluk.

Gere Attila beavat bennünket még egy kulisszatitokba. Nemzetközi versenyre és kiállításokra már nem járnak. Úgy érezték, hogy ahol a világ minden bora ott van, ott a magyart nem keresik.

„Elraknak bennünket egy távoli sarokba, ezért pedig nem megyünk.”

Sokkal jobban hisz a fogyasztók személyes élményében. Belga kereskedőjük, akivel több évtizede együttműködnek, rendszeresen tart vakteszteket boraikkal. Ez sikeresnek bizonyult. Aki ott megszereti a bort az fogyasztóvá válik. Abban hisz, hogy a boraikról a borszerető embernek kell ítéletet mondania. 

Attila szerencsés ember, mert a családja továbbviszi, amit elkezdett.

„Én már internetes dolgokat nem akarom megtanulni és már utazni sem szeretnék annyit, mint régen. Kell a család és érzésem szerint Andiban benne van a vezetési véna és jó karakter. Alatta biztos, hogy tovább fog fejlődni a borászat.”

Gere Attila az elmúlt 34 évben olyan borászatot épített, ami sokan példának szolgál mások előtt, nem csak brandet épített, nagyszerű borokat készít, és külföldön is képes sikereket elérni, de bizonyította, hogy Magyarországon is lehet nyereségesen működtetni egy borászatot. A régi vicc talán mégsem igaz? Hogyan lehet jó anyagi helyzetbe kerülni egy borászattal? Ha előtte sokkal jobban voltál.

A beszélgetés végére biztosak lettünk benne, hogy érdemes tanulni Geré-éktől!

Sok sikert kívánunk nekik a következő 34 évre és tovább!

 

Kupa-Kovács